Wacan Eksposisi Gamelan Jawa
Pangerten Gamelan Jawa
Gamelan iku salah sijine seni musik
tetabuhan tradhisional asli saka Indonesia utamane ing pulo Jawa, Madura, Bali
lan Lombok. Isi gamelan iku saprangkat piranti musik sing dienggo ngiringi
tembang, utawa ditabuh tanpa tembang minangka klenengan. Jinis musik iki
kasebar nganti tekan pulo-pulo ing saindenging tlatah Nusantara lan saiki malah
wis kasebar rata nganti Amerika, Eropa lan tlatah liyane. Jinis musik
tradhisional liya sing memper karo gamelan uga ana ing Filipina, Malaysia lan
Suriname.
Gamelan
kalebu perangan ing kabudayan Jawa. Ing Jawa gamelan biyasane kanggo musik
pangiring pagelaran wayang kulit utawa ringgit, tari, uyon-uyon. Jinise laras ing gamelan ana loro yaiku laras pelog lan laras slendra. Saben set gamelan nduweni instrumen
kanggo laras pelog lan slendra.
Gamelan yaiku seperangkat piranti musik sing terdiri saka : Rebab,
Kendang, Peking (Gamelan), Bonang, Bonang panerus, Kenong lan Kethuk, Saron,
Slenthem, Gender, Gong, Gambang, Siter, Demung, lan Suling. Komponen utama
piranti musik gamelan yaiku : pring, logam, lan kayu. Masing-masing piranti
nduweni guna dhewe jero pagelaran musik gamelan. Tembung Gamelan dhewe asale
saka basa Jawa “gamel” sing nduwe arti nggebug / menabuh, dimeloni akhiran “an”
sing dadekne dheweke dadi tembung benda. lagekne bebasan gamelan nduweni arti
dadi siji kesijen piranti musik sing didolanke bareng.
A.
Sejarah Gamelan Jawa
Musik gamelan duwe sajarah kang tuwa
saumuran karo kasebare budaya Hindhu lan Budha ing Nusantara. Mligine nalika
kawangune karajan-karajan gedhe kaya karajan Majapahit. Jaman Majapahit iki
piranti gamelan wiwit kawangun. Mula-mula, gamelan Jawa iku kasil saka budaya
Hindhu kang banjur kagubah dening Sunan Bonang. Kagunan perkembangane musik
Jawa iki kira-kira ana pas anane kentongan, rebab, tepukan tutuk saka anane
gesekan ana tali utawa pring tipis nganti nuju prakembangané piranti musik saka
bahan logam.
Ngrembakane musik gamelan diperkirakake
nalika anane kenthongan, rebab, tepukan, banjur gesekan ing tali utawa pring
tipis nganti tekan piranti musik kang digawe saka logam. Gamelan Jawa kalebu
musik kanthi nada pentatonis. Nalika dituthuk kanggo ngiringi gendhing. Gamelan
Jawa duwe rong puteran ya iku slendro lan pelog. Slendro duwe limang nada saben
oktaf ya iku 1 2 3 5 6 [C-D E+ G A]. Nadha slendro duwe interval kang kaceke
mung sithik. Dene pelog duwe 7 nadha saben oktaf ya iku 1 2 3 4 5 6 7 [C+ D
E-F# G# A B] kanhti interval kang bedane utawa kaceke akeh. Komposisi musik
gamelan digawe kanthi aturan-aturan kang gumahtok, ya iku gamelan ana rong
puteran lan duwe pathet, ana watese sak gongan lan melodhine digawe ing unit
kang kasusun saka 4 nadha.
Zoetmulder ngandharaken bilih tembung
gamel kaliyan piranti musik perkusi ya iku piranti musik ingkang ditabuh.
Miturut basa Bali wonten istilah gambelan ingkang dados gamelan. Konon, ing
mitologi Jawa, gamelan dipunriptakken dening Sang hyang Guru ing warsa Saka,
dewa ingkang mandhegani sadaya Tanah Jawa, kaliyan pura ing Gunung Mahendra ing
Medangkamulan (sapunika Gunung Lawu). Sang Hyang Guru punika nyiptakaken 2 Gong
kangge ngundang arwah dewa-dewa, lajeng saged kasusun set gamelan. Gamelan ing
jaman rumiyin dipundamel saking watu, wit-witan, balung kewan. Nalika ing jaman
modheren sapunika, piranti gamelan dipunriptakaken kanthi nglampahi proses
indhustri, ingkang bahanipun werni-werni. Gamelan saged dipundamel saking timah
putih lan tembaga, ugi saged dipundamel saking kuningan, singen, utawa Wesi.
B.
Jinise Gamelan Jawa Miturut Larase
Jinising gamelan miturut larase yaiku :
1. Gamelan Laras Sléndro
Sléndro utawa salendro iku salah siji titilaras ing gamelan. Saliyane
slendro, ana uga titilaras pelog. Ana 5 swara (nada). Titilaras Slendro beda
karo titilaras pelog. Ing slendro ora ana angka 4 (papat) karo 7 (pitu). Laras
slendro duwe 5 nada ing saben gembyang utawa oktaf, ya iku 1 2 3 5 6. Kanggo
gampange asring dipadhakake karo C-D E+ G A ing titi laras kulonan. Siji lan
sijine nada nduwe beda interval swara sing cilik.
a. Asal-usul
Durung ana ahli kang bisa mesthèkaké kapan sléndro wiwit ana ing tanah
Jawa. Ana kang ngira yèn sléndro ana sesambungane karo Wangsa Syailendra kang
naté kawentar ing Jawa kuna. Ana sawetara ahli sing golèk sesambungané sléndro
karo andha swara tradhisional ing Indhia lan Cina. Ing Bali, sléndro minangka
kahanan sing sedhih, amarga asring dianggo bareng karo anglung kanggo acara
ngobong mayit.
b.
Notasi
Angka
|
Pangucap
|
Jeneng
|
1
|
ji (siji)
|
barang
|
2
|
ro (loro)
|
Gulu
|
3
|
lu (telu)
|
Dhadha
|
5
|
ma (lima)
|
Lima
|
6
|
nem (enem)
|
Nenem
|
c. Watak lan Phatet
Ing Jawa, ana telung pathet. Pathet iku kapérang dadi nem, sanga, lan
manyura. Urutan iki lumrahé kanggo pagelaran wayang.
● Pathet nem
Lumrahé ditulis ‘’sléndro nem’’. Pathet iki dinggo ing swara kang
cendhèk kanthi adhedasar 2 karo 3. Pérangan swara ing pathet iki asring disilih
déning pathet liyané. Sléndro pathet nem sareng pelog lima dianggo kanggo
pagelaran wayang watara jam 21.00-24.00, wiwit jejer tekan perang prampogan
utawa perang gagal.
● Pathet sanga
Lumrahé ditulis sléndro sanga. Ana
kalané uga disebut barang miring. Pathet iki adhedhasar swara angka 5 karo 1.
Pathet iki dienggo selang-seling karo pélog pathet nem ing pagelaran wayang
nalika isih bukaning wengi nganti wengi. Ing pagelaran wayang purwa pathet
sanga iki digunakaké watara jam 24.00-03.00 wiwid jejer pandhita utawa wetuné
Bambang tekan perang kembang.
● Pathet manyura
Pathet iki nganggo swara angka 6, 2, lan
3 dadi dhasaré. Tinimbang sléndro liyané, pathet manyura luwih dhuwur swarané
lan luwih sigrag. Beberangen karo pelog barang, pathet iki ing pagelaran wayang
purwa dienggo ing wayah ésuk, wiwitané wengi, pungkasané wengi watara jam
03.00-06.00 wiwit salebaré perang kembang tekan tancep kayon lan kanggo
upacara-upacara mirunggan. Tembung Manyura tegesé 'merak' maksude ing wektu iku
wis prak-ésuk.
2. Gamelan Laras Pélog
Pélog iku salah sijiné titilaras ing gamelan. Saliyané Pelog, ana uga
Slendra. Pelog béda karo Slendra , ing Pelog ana angka 4 (papat) karo 7 (pitu).
Laras Pelog duwé 7 nada ya iku 1 2 3 4 5 6 7.
a. Asal-Usul
Durung ana ahli kang bisa mesthèkaké kapan laras Pelog wiwit ana ing
tanah Jawa. Para empu Karawitan uga ora ana sing ngerti babagan iki. Nanging
sing jelas, laras Pelog iku kalebu ing larang anyar ing donya karawitan ing
Jawa. Amarga, asliné laras Gamelan ing Jawa iku biyèn mung slendra.
b. Notasi
Angka
|
Pangucap
|
Jeneng
|
1
|
ji (siji)
|
panunggul
|
2
|
ro (loro)
|
gulu
|
3
|
lu (telu)
|
dhadha
|
4
|
pat (papat)
|
pélog
|
5
|
ma (lima)
|
lima
|
6
|
nem (enem)
|
nem
|
7
|
pi (pitu)
|
barang
|
c. Watak lan Pathet
● Pathet Nem
Lumrahé ditulis "Pelog Nem’’. Pathet iki dienggo ing swara kang
cendhek kanthi adhedasar 2 karo 3. Perangan swara ing pathet iki asring disilih
déning pathet liyané. Ing pelog pathet 5 dienggo kanggo pagelaran wayang
sadurungé tengah wengi.
● Pathet Lima
Lumrahé ditulis "Pelog Lima". Pathet iki adhedhasar swara
angka 5 karo 1. Pathet iki dienggo selang-seling karo pelog pathet nem ing
pagelaran wayang nalika isih bukaning wengi nganti tengah wengi.
● Pathet Barang
Pathet iki nganggo swara angka 6, 2, lan 3 dadi dhasaré. Tinimbang Pelog
liyané, pathet Barang luwih dhuwur swarané lan luwih sigrag. Beberangen karo
Sléndra Manyura, pathet iki dienggo ing wayah ésuk, wiwitané wengi, pungkasané
wengi, lan kanggo upacara-upacara mirunggan.
D. Piranti Gamelan
Piranti gamelan Jawa iku mèh
kabèh / lumrahé digawé saka tosan (logam) antarané: wesi, tembaga campur rejasa
(nikel), utawa perunggu, mliginé wilahe. Yèn grobogane utawa rancakané umum
saka kayu. Bahan tambahan liya antarané pring, kulit (kanggo kendhang) lan
liyané. Piranti gamelan sing ora ana kandhutan tosan iku mung kendhang,
gambang, rebab, suling, siter uga tabuhe. Piranti gamelan bisa dikelompo'ake
dadi 4 pérangan yaiku :
1.
Gongan
a. Kethuk
iku salah siji perangkat
gamelan Jawa kang ditabuh. Bedha karo gong kang digantung, kenong iku diso'ake
ing enggon kang fungsine kaya ayunan, dadi cara ngeso'ake mirib karo kenong,
bonang lan kempyang. Kethuk iki wujude meh padha karo kempyang.
b. Kempyang
Kempyang iku pérangan gamelan Jawa sing
ditabuh. Kempyang iku disèlèhaké ana ing rancakan kang wis dipasangi pluntur
minangka anjang-anjang, kaya déné kenong, bonang lan kethuk. Kempyang iki
wujudé bunder ing tengahé nganggo pencon meh padha karo kethuk, mung waé béda
titi laras.
c. Kenong
Kenong iku salah siji perangkat gamelan
Jawa kang ditabuh. Bedha karo gong kang digantung, kenong iku diso'ake ing
enggon kang fungsine kaya ayunan, dadi cara ngeso'ake mirib karo bonang,
kempyang lan kethuk. Ing kelompok perangkat gamelan kang cara ngeso'akene
diayun iki, kenong nduwé ukuran kang gedhé dhéwé. Diarani plencon saking kata
pencon. Wujude kaya gong nanging luwih cilik lan mblendung wonten gendolan ing
tengah permukaane, lan ditata jejeran.
d. Kempul
Kempul iku salah sijiné perangkat
gamelan Jawa sing ditabuh kanthi cara digantung kaya racaké perangkat gong.
Kempul iki cacahé gumantung saka larasé (pelog lan slendro, nanging kadhang
kala ora komplit. Saben laras sléndro lan pelog nduwéni 6 utawa 10 kempul.
Wujude kaya gong nanging ukuran luwih cilik, rainé rata lan pérangan tengah ana
pêncuné, ukuran diameter umum kira-kira 45 cm. Kempul ngetokake swara sing
luwih dhuwur tinimbang gong, kempul sing ukurane luwih cilik swarane luwih
dhuwur manèh.
e. Gong
Gong iku piranti gamelan Jawa kang
ditabuh, digawé saka tosan lan nduwé ukuran kang gedhé dhéwé. Piranti iki
racaké papané ing mburi dhéwé, digantung ing palangan gayor kang umum digawé
saka kayu ukuran gedhé. Ana loro jinis gong ya iku: gong ageng lan gong suwuk.
Saben laras sléndro lan pelog duwé telung sèt gong. Gong Gedhé kang cacahé loro
lan siji gong suwukan. Wujudé bunder, gedhé, rada cekung, kanthi garis tengah 1
méter, lan permukaané rata ning ana tonjolan
ing tengah-tengah. Gong nduwé swara kang gedhé dhéwé lan nadhané paling asor
tinimbang nadha piranti gamelan liyané, ya iku kanthi nadha 3 (telu).
f.
Kecer
Kecèr iku salah siji piranti gamelan
Jawa sing digawe saka tosan. Akeh piranti musik sing nduwe kemiripan karo kecèr
uga ing piranti musik modern. Ing musik modern piranti iki biasa diarani
cymbals. Ing kesenian Tionghoa, piranti iki dadi piranti utama kanggo nggawe
suasana rame lan meriah. Carane ngeto'ake swara kecèr iki ana sing diadu uga
ana sing ditabuh. Kecèr iku kudu sepasang, siji ing ndhuwur, sijine maneh ing
ngisor. sing ing ngisor biasane wis disoake permanen, dadi sing diayun iku sing
ing ndhuwur. Sepasang kecèr iku diso'ake ing grobogan utawa rancak sing wujude
meh pada karo grobogan saron ning luwih cilik sithik. Keto'e iki piranti
gamelan sing paling brisik ning yen ora ana swara kecèr malah dadi kurang rame
utamane ing babak-babak lakon wayang tinentu.
2. Balungan
a.
Demung
Saron demung utawa asring disebut demung
iku salah sawijining piranti gamelan Jawa sing ditabuh lan mlebu kelompok
piranti saron. Ana 2 jinis saron demung yaiku pelog demung lan slendro demung.
2 jinis piranti panerus iki ndhuwe laras beda-beda. Wilah saron demung iki
paling gedhè ing kelompok saron ukurane kira-kira 35,5 Cm dawa lan ambanè 9 Cm.
Saron demung ndhuwé swara paling rendah ing kelompok saron.
b. Saron Barung
Saron barung iku salahsiji perangkat gamelan Jawa sing ditabuh lan mlebu kelompok piranti saron. Iki jinis saron tengah-tengah yaiku antara peking lan demung. Ana 2 jinis saron panerus yaiku pelog barung lan slendro barung. 2 jinis piranti panerus iki nduwe laras beda-beda. Wilah saron barung iki luwih gedhe dibanding saron panerus ning luwih cilik dibanding saron demung. Wilah sing luwih dhuwur swarane, ukurane luwih cilik. Wilah saron panerus uga ana 7. Saron barung nduwe swara luwih dhuwur se oktaf dibanding saron demung.
c. Saron Panerus
Saron panerus iku salah siji perangkat gamelan Jawa sing ditabuh. Saron
panerus iku disokake langsung ing wilah kayu ing loro sisi ngisore. Ing laras
slendro, saron panerus diarani Peking. Ana 2 jinis saron panerus yaiku pelog
panerus lan slendro panerus. 2 jinis piranti panerus iki nduwé laras béda-béda.
Penabuhé luwih cilik tinimbang penabuh saron liyané, sing apik digawe saka
sungu kebo. Wilah saron panerus iki luwih cilik tinimbang saron barung lan
demung nanging wilahé luwih kandel. Wilah sing luwih dhuwur swarané, ukurané
luwih cilik. Wilah saron panerus uga ana 7, sing paling cilik dawané watara 18
cm lan amba 4 cm. Saron panerus nduwé swara luwih dhuwur sak oktaf dibandingaké
karo saron barung. Cara nabuh saron panerus kuwi béda karo carané nabuh saron
lan demung, yaiku tikel loro saka tabuhan saron lan demung.
d. Slenthem
Slenthem salah siji piranti gamelan Jawa sing ditabuh. Slenthem iku
disokaké ing panggon sing fungsiné kaya ayunan lan ing ngisoré ana tabung utawa
silinder kanggo ngetokaké gema swarané. Miturut konstruksiné, slenthem iku
kalebu kaluwarga gendér; utawa dijenengi gendér panembung. Nanging slenthem
duweni bilah padha karo bilah saron; Slenthem oktafé paling ngisor yen ing
klompok instrumen saron. Kaya demung lan saron barung, slenthem mainake lagu
balungan karo wilah sing terbatas. Wujud slenthem iki meh padha karo gendér.
Ananging gedhe wilahé luwih gedhe tinimbang gendér. Arupa lèmpèngan kuningan
utawa wesi kang nduwéni titilaras. Lémpéngan iki kabentuk kanthi resonansi
pring kanggo mbanteraké swara.
e. Rebab
Rebab iku piranti kang nyuwara saka ginèsèké senar lan senar. Rebab iku
salah sawijine racikan gamelan kang cara nabuhe utawa ngunekake kanthi digesek.
Rebab iku piranti musik saka Arab/Timur Tengah. Nanging, saiki rebab wis ora
asing ing tlatah Jawa. Saiki rebab wis asring digunakake kanggo ngiringi
gendhing-gendhing Jawa, nalika pentas wayang, kethoprak, lan ing
langgam-langgam.
f.
Gender
Gendèr iku salah siji piranti gamelan
Jawa. Gendèr ing gamelan sléndro nduwèni 11-12 wilah sing tipis lan digawé saka
logam, menawa ana ing gamelan pélog nduwèni 12-13 wilah, nanging ana uga gendèr
sing mung nduwèni 7 wilah. Wilah-wilah iku ditata ana ing tali kang dipasang
ing kayu kang ana ing kiwa tengené. Ana ing sangisoré wilah-wilah mau dipasang
bumbung, kang gunané kanggo kothak swara. Bumbung-bumbung iku dikethok kanthi
ukuran manéka rupa. Kanggo nadha sing paling ngisor, bumbungé utawa pringé
dikethok sing paling ngisor rosé. Kanggo nadha sing luwih dhuwur dikethokaké
pring utawa bumbung sing luwih dhuwur.
Piranti sing kanggo nabuh utawa tabuh gendèr biasané luwih cendhèk
ketimbang gambang sing digawé saka kayu. Instrumèn gendèr ditabuh nganggo tabuh
sing wujudé bundher (dilapisi nganggo kain) kanthi cekelan sing cendhak. Carané
nyekel gendèr yaiku antarané driji tuding karo driji tengah. Driji-driji saka
tangan tengen utawa tangan kiwa dienggo mithet utawa ngemèk wilah kuwi, supaya
swarané mandheg.
Ana ing pakeliran wayang, gendèr digunakaké kanggo ngiringi crita,
dialog utawa gunem antarané tokoh utawa paraga wayang. Gendèr yaiku salah siji
ricikan gamelan sing fungsiné kanggo instrumén mélodi. Anané gendèr ing péntas
gamelan kalebu wigati. Ing pagelaran wayang kulit ricikan gamelan gendèr
nduwèni fungsi kanggo nguripaké swasana, nuntun dhalang. Ing pagelaran wayang,
panabuh gendèr nduwèni peran kang utama, kudu nabuh instrumèn sing ora tau
mandheg sawengi muput.
Jenise gendèr kapérang dadi telu,
yaiku :
1.
Gendèr penembung yaiku gendèr sing paling gedhé.
2.
Gendèr barung, nduwèni wilah logam utawa métal sing ukurané sedhengan
lan titi nadhané saoktaf luwih cilik
ketimbang gendèr penerus.
3.
Gendèr penerus, nduwèni wilah sing paling cilik lan titi nadhané saoktaf
luwih dhuwur ketimbang gendèr barung.
Rumusé nabuh gendèr utawa kunciné ana 12 jenis tabuhan, yaiku :
1. Tabuhan gendèr gembyang mbukak
2. Tabuhan gendèr gembyang nutup
3. Tabuhan gendèr gembyang minggah
4. Tabuhan gendèr gembyang mandha
5. Tabuhan gendèr kempyung mbukak
6. Tabuhan gendèr kempyung nutup
7. Tabuhan gendèr kempyung minggah
8. Tabuhan gendèr kempyung mandhap
9. Tabuhan gendèr gantungan gembyang
10. Tabuhan gendèr gantungan kempyung
11. Tabuhan gendèr mipil
12. Tabuhan gendèr imbal (kanggo lancaran,
srepeg, palaran)
Saliyané iku ana rumus liya kang
khusus digunakaké kanggo ngiringi suluk (pedhalangan) wayang, yaiku :
1.
Tabuhan gendèr pathetan
2.
Tabuhan gendèr ada-ada
3.
Tabuhan gendèr grambyangan
3. Panerusan
a.
Bonang
Bonang iku salah siji perangkat gamelan
Jawa sing ditabuh. Bonang iku diso'ake langsung ing wilah kayu lan diayun ing
loro sisi ngisore. Ana 2 jinis bonang yaiku:
1)
Bonang
Barung
Bonang Barung yaiku salah sawijiné
bageyan perangkat Gamelan Jawa kang duwèni bentuk pencu banjur diarani bentuk
Pencon. Bonang Barung ing Gamelan Jawa duwé laras Sléndro lan Pélog. Laras
Sléndro wilahé ana 12 cacahé, banjur kang Laras Pélog wilahé ana 14 cacahé.
Bonang Barung manggone ing Rancakan saka kayu kang bentuké kaya ambèn. Pencon
kuwi mau ditata ing rancakan ditumpangaké ing tali kang diarani Pluntur.
2)
Bonang
Panerus
Bonang panerus utawa Bonang penerus
yaiku salah sawijining perangkat Gamelan Jawa kang duwèni bentuk pencu banjur
diarani bentuk Pencon. Bonang panerus ing Gamelan Jawa duwé laras sléndra lan
Pélog padha karo Bonang barung. Laras sléndra wilahé ana 12 cacahé, banjur kang
laras pélog wilahé ana 14 cacahé. Bonang panerus uga manggon ing Rancakan saka
kayu kang bentuké kaya ambèn. Kang mbédakaké antarané Bonang panerus lan Bonang
barung yaiku ukuran gedhé lan ciliké pencon, yèn Bonang penerus kuwi penconé
cilik banjur yèn barung kuwi luwih gedhé saka Bonang panerus. Piranti kang dinggo
nabuh uga padha karo Bonang barung, yaiku kayu kang cacahé loro kang pucuké
diblebet ngaggo kain lan Pluntur.
Siter iku piranti gamelan sing dipetik kaya gitar. Cacah senare ana 11
pasang utawa kadang 12 pasang. Siter iki fungsine pada karo Celempung.
c. Suling
d. Gambang
Gambang iku salahsiji perangkat gamelan Jawa, lan gamelan Bali uga ing
instrumèn musik liya kayadéné kulintang, sing digawé saka wilah-wilah kayu sing
umumé cacah 17 nganti 21 wilah. Wilah-wilah kayu kasebut ditumpangaké ing
sadhuwuring kothak pesagi dawa sing gunané kanggo résonansi (nggedhèkaké
swara). Kanggo njaga supaya wilah-wilah mau ora nèmpèl siji lan sijiné,
wilah-wilah dipasang ing sadhuwuring kothak nganggo paku sing dilebokaké ing
bolongan sing cacahé loro saben wilah.
4. Kendhang
a.
Kendhang
Kendhang iku salah sijining piranti
gamelan Jawa sing ditabuh nganggo kombinasi antara tlapakan karo driji, dadi
ora nganggo tabuh. Ing musik modhèrn, piranti iki digolongaké piranti perkusi.
Kendhang disèlèhaké ing wadhah panyangga saka kayu sing wujudé mèmper huruf Y.
Kendhang ing musik gamelan fungsiné kanggo mimpin lan ngarahaké musik. Kendhang
nduwèni jinis lan ukuran kang werna-werna. Ukurané kendhang antarané 20 cm
nganti 45 cm. Kendhang bentuké kaya drum lan dimainaké kanthi cara ditabuh.
Wujudé mèh silindher, simetris, ing salah siji sisih rada gedhé
tinimbang sisih lawané. Bagéyan sing luwih gedhé umumé disèlèhaké ing tengening
panabuh. Kendhang iki ukurané luwih cilik tinimbang bedhug.
Ana 4 jinis kendhang sing umum dienggo ing gamelan yaiku: (urutan saka
sing paling gedhé ukurané).
● Kendhang gendhing utawa kendhang
ageng, nduwé nadha swara paling cendhèk
● Kendhang wayangan
● Kendhang batangan utawa ciblon
● Kendhang ketipung, nduwé nadha swara
paling dhuwur
Piranti gamelan iki fungsiné kanggo ngatur irama utamané yèn arep
ngowahi irama uga kanggo ngatur tempo musik supaya ajeg. Kendhang uga sok
kanggo tengeran babak-babak ing reroncèn musik gamelan lan ing pérangan akir
utawa panutup swara suwukan.
Las Vegas - Casino D&D
BalasHapusExperience the thrill 천안 출장마사지 of Las Vegas at Casino D&D, 통영 출장안마 the premiere, 울산광역 출장마사지 interactive gaming destination in the Las Vegas metropolitan area. 시흥 출장샵 Experience immersive gaming What are the hours of 안동 출장안마 operation at the casino?Does the Casino D&D open?